Omzet in de horeca
Wat zijn de speerpunten voor een gezonde omzetgroei in de horeca?
Hoe kan ik mijn omzet op een positieve manier beïnvloeden zonder de bedrijfsvoering onder druk te zetten?
Hoe kan ik meer verdienen aan mijn exploitatie zonder veel extra middelen hiervoor in te zetten?
Dit zijn allemaal vragen waar jij als horecaondernemer mee te maken krijgt.
Wat is Omzet?
Omzet is een term die aanduid hoeveel jij per dag verkocht hebt. Het gaat hierbij om de verkoopprijs van jouw artikelen vermenigvuldigd met de prijs van dat artikel. De optelsom van alle verkochte artikelen x de prijs = de omzet.
Omzet is hetgeen dat verkocht is in een bepaalde periode ongeacht de betalingsmethode. Het maakt dus niet uit of gasten direct betaald hebben of een factuur toegestuurd krijgen (debiteuren).
Wat is het verschil tussen bruto en netto omzet?
Als ondernemer krijg je ook te maken met BTW. Zo zijn er verschillende BTW tarieven, namelijk het 9% BTW tarief & het 21% BTW tarief. Je bent als ondernemer verplicht om BTW door te berekenen in jouw prijzen die jouw gasten moeten betalen voor eten en drinken. Die BTW moet je vervolgens afdragen aan de belastingdienst.
Jouw accountant is vaak meer geïnteresseerd in jouw omzet exclusief BTW. We kunnen dus een verschil aanbrengen in de omzet inclusief BTW en de omzet exclusief BTW ofwel de netto omzet.
Hoe kan ik mijn omzet positief beïnvloeden?
Er zijn verschillende manieren om meer omzet te draaien. De meest simpele oplossing voor meer omzet is natuurlijk: meer verkopen. Hoe meer je verkoopt als horeca ondernemer, hoe meer omzet je draait per dag.
Juist dat verkopen is natuurlijk de kunst. Daarvoor heb je inzicht nodig in vraag en aanbod. Als je in de horeca goed kan inschatten naar welke producten er vraag is en deze producten vervolgens kan aanbieden dan is de kans groot dat je meer verkoopt.
Ook is het belangrijk om de gasten die bij jou in je restaurant, café of hotel aanwezig zijn goed te adviseren over de producten die je aanbied. Hoe beter jij je gasten kan informeren over de producten die je aanbied, hoe groter de kans dat ze deze van jou willen afnemen.
Een andere manier om de omzet te vergroten is door sales & marketing. Denk hierbij aan het versterken van het merk & het inzetten van acties ter bevordering van de verkoop. Maak hiervoor een degelijk marketingplan zodat de organisatie weet waar het aan toe is.